2015 și 2016 au fost ani de vârf pentru investițiile de pe piața media din ultimii ani, evoluția reușind să confirme revenirea la o creștere stabilă.

În 2016, piața globală și-a consolidat tendința ascendentă, crescând mai mult decât previziunile inițiale: cu 10% față de 2015, cu până la 366 milioane de Euro și se așteaptă să mențină aceeași rată de creștere în 2017, ajungând la 403 milioane de Euro în  2016.

Televiziunea și-a menținut poziția de lider și a determinat o creștere totală a pieței cu 13% față de anul 2015, de la 212 de milioane de Euro la 240 de milioane de Euro, reflectând cea mai mare creștere din 2009. Pe lângă televiziune, și alte canale media au înregistrat un trend ascendent în: online, de la 57 mil Eur  la 64 milioane Euro (+ 12% față de anul 2015) și în radio, de la 19 milioane Eur la 20 milioane Eur (+ 5% față de anul 2015). OOH a rămas la același nivel de 28 de milioane de Euro, în timp ce printul a scăzut de la 16 Mil Eur  la 14 Mil Eur (-10 % față de 2015).

Numărul de canale monitorizate a rămas stabil în ultimii ani (59 în 2014, 60 în 2015 și 60 în 2017), iar trendul ascendent a continuat în cazul retransmisiei prin cablu, ajungând astfel la 24.7% din  gospodăriile cu receptor TV, în timp ce toate celelalte tipuri de recepție au scăzut ușor față de 2015.

Media descendentă a ratingului a atins 4%, iar impulsul determinat de investițiile în TV au dus rapid la rate înalte de vânzări, astfel încât canalele nu au mai dispus de inventar.

Astfel, pe parcursul întregului an, canalele au trebuit să facă față situației în care intervalul de prime time a fost epuizat, ceea ce a împins întreaga piață la un nivel fără precedent de încărcare de peste 90%.

În ceea ce privește veniturile din publicitate, CME a păstrat poziția de lider, cu 49%, urmat de Antena Group cu 26%, Dogan Media cu 10% și Prima Broadcasting Group cu 2.5%.

În 2016 piața totală de TV a crescut cu 5% în ceea ce privește GRP 18-49 vândute, iar media CPP a demonstrat faptul că a existat o inflație de 8% față de 2015.

Anul acesta ceea ce au prezis susținătorii mediului digital chiar s-a întâmplat: 2016 a fost primul an când publicitatea online a depășit TV la nivel European.

În ultimii 15 ani, toți marii jucători s-au deplasat în mod spectaculos spre diferite nișe, de ex. Google a făcut un pas înainte spre comerțul electronic, iar Facebook a capitalizat zona de video, în timp ce a lansat Marketplace.

România încă este în urmă față de aceste evoluții și va mai dura până când digitalul va depăși zona TV. Cu toate acestea, trecerea spre digital este importantă, iar anul 2016 a marcat o premieră pentru piața locală: a fost primul an în care numărul de mesaje SMS a scăzut, ca urmare a creșterii ratei de utilizare a internetului.

Analiza locală și internațională, evoluțiile principalilor jucători, o estimare a investiției în video a publicitarilor din România, analiza Adblocking la nivel local sunt doar câteva din subiectele fierbinți ale anului 2016, prezentate de aceasta ediție a Media Fact Book.

Detalii suplimentare la link: www.mediafactbook.ro