„Despre sănătate, cu responsabilitate”, prima campanie de educare a românilor despre consumul informat și responsabil de medicamente fără prescripție medicală, suplimente alimentare și dispozitive medicale pentru îngrijire personală este Inițiată de RASCI (Asociația Română a Producătorilor de medicamente fără prescripție, suplimente alimentare și dispozitive medicale
Campania „Despre sănătate, cu responsabilitate” a fost lansată oficial în cadrul unei dezbateri cu reprezentanți ai autorităților, instituțiilor și profesioniștilor din domeniul sănătății, precum și ai industriei farmaceutice și media in data de 30 octombrie. Campania își propune să contribuie la îmbunătățirea educației pentru sănătate a consumatorilor și pacienților români, pentru ca aceștia să poată lua decizii informate privind modul în care își gestionează propria sănătate.
„În contextul în care, pe de o parte, publicul are acces la informații incomplete, incorecte sau înșelătoare despre categoriile de produse pe care le reprezentăm (medicamente fără prescripție medicalăi, suplimente alimentareii și dispozitive medicale pentru îngrijire personală) iar, pe de altă parte, legislația curentă cu privire la comunicarea acestor produselor lasă loc de interpretări, considerăm că un astfel de demers educațional este absolut necesar pentru a îmbunătăți educația pentru sănătate a consumatorilor români”, declară Diana Mereu, Director Executiv RASCI.
Inițiată de RASCI, campania „Despre sănătate, cu responsabilitate” se desfășoară cu sprijinul Ministerului Sănătății, Agenției Naționale a Medicamentului și a Dispozitivelor Medicale (ANMDM), Societății Naționale de Medicina Familiei (SNMF), Colegiului Farmaciștilor din România (CFR) și al Consiliului Român pentru Publicitate (RAC).
Campania se adresează publicului general, profesioniștilor din domeniul sănătății, autorităților și instituțiilor statului. Aceasta urmărește să contribuie nu doar la informarea, ci și la responsabilizarea consumatorilor, astfel încât aceștia să fie conștienți că sănătatea lor depinde și de ei și că trebuie să folosească ȋntr-un mod corect și informat produsele din aceste categorii.
„Este important să existe o colaborare între factorii de decizie, autoritățile de reglementare, profesioniștii din domeniul sănătății, reprezentanți ai industriei și consumatori, pentru ca un astfel de demers să contribuie la educarea, respectiv îmbunătățirea stării generale de sănătate a românilor pe termen lung. Ne bucurăm că o astfel de inițiativă vine din partea industriei și salutăm dedicarea și angajamentul RASCI.”, declară Nicolae Fotin, Președintele Agenției Naționale a Medicamentului și a Dispozitivelor Medicale.
„Un pacient informat și responsabil trebuie să aibă capacitatea să facă distincția între situațiile în care își poate gestiona singur starea de sănătate și cele în care este necesar controlul medical și recomandarea avizată a unui specialist. Orice semn de boală, care nu se ameliorează în câteva zile, sau chiar pare a se agrava, în pofida unor măsuri nefarmacologice sau a unui tratament simplu (cu medicamente fără prescripție de exemplu), necesită consult medical. Informațiile incomplete, din surse neautorizate si neprofesioniste, incorecte sau înșelătoare pot avea un impact negativ asupra oamenilor și asupra stării lor de sănătate pe termen mai scurt sau mai lung”, declară dr. Rodica Narcisa Tănăsescu, Președintele Societății Naționale de Medicina Familiei.
Oana Cociasu, Presedintele RAC, a subliniat cu aceasta ocazie rolul autoreglementarii in ceea ce priveste asigurarea unor campanii etice in comunicarea legata de OTC, suplimente alimentare si dispozitive medicale, atat in media cat si in mediul online.
În cadrul evenimentului de lansare a campaniei, oficiali guvernamentali, voci importante ale sistemului de sănătate și organizații reprezentative pentru industria farmaceutică și consumatorii români, au dezbătut subiecte de interes. Printre acestea s-au numărat: îmbunătățirea stării generale de sănătate și creșterea speranței de viață prin dezvoltarea și consolidarea educației pentru sănătate la nivelul populației, precum și beneficiile economice și reducerea presiunii asupra sistemului de sănătate ca urmare a promovării administrării responsabile, ȋntr-un mod informat, de produse din categoriile reprezentate. Totodată, nevoia unei reglementări clare a constituit un subiect de discuție, avându-se în vedere crearea unui cadru legislativ unitar și echitabil cu privire la comunicarea acestor categorii de produse.
Campania „Despre sănătate, cu responsabilitate” este un demers educațional pe termen lung, cu scopul îmbunătățirii stării generale de sănătate a consumatorilor români, iar prima etapă a campaniei se desfășoară până la finalul anului 2017. Campania își propune să implice cât mai mulți factori care pot contribui la promovarea informării corecte și responsabilizării acestora.
Mai multe detalii despre aceasta sunt disponibile pe site-ul campaniei: www.aleginformat.ro.
RASCI (Asociația Română a Producătorilor de medicamente fără prescripție, suplimente alimentare și dispozitive medicale), www.rasci.ro, reunește producători, importatori și distribuitori de medicamente fără prescripție medicală (OTC), suplimente alimentare și dispozitive medicale pentru îngrijire personală, activi pe piața din România. RASCI este partener RAC si este afiliată la AESGP (Association of the European Self-Medication Industry), organizație europeană non-profit care este vocea sectorului de îngrijire personală ȋn Europa și care reunește mai mult de 2.000 de companii și asociații profesionale.
Sursa: rasci.ro